Crossfit Plates en Bars

Tonen als Foto-tabel Lijst

Producten 1-24 van 34

Van hoog naar laag sorteren
  1. Nieuw
  2. Dutch Product
  3. Dutch Product
  4. Aanbieding
Pagina
per pagina

Wat is Crossfit?

Crossfit is het fitnessprogramma dat gewichtheffen, calisthenics en aerobe oefeningen combineert. Het is bedoeld om de algehele conditie te verbeteren, waaronder kracht, snelheid, behendigheid, uithoudingsvermogen en coördinatie. Crossfit is de laatste jaren populair geworden omdat het een intensieve training is die in relatief korte tijd kan worden voltooid.

Gecreëerd in 2000 door Greg Glassman en Lauren Jenai. Een fitnessmethodiek die bedoelt is om universeel schaalbaar te zijn, wat betekent dat ze kunnen worden aangepast aan het niveau van elke deelnemer. Crossfit is populair geworden vanwege de intensiteit en de vermeende effectiviteit bij het verbeteren van de algehele conditie.

Zelfs heeft crossfit een eigen kroon evenement, de Crossfit Games. Deze Crossfit Games zijn een fysieke wedstrijd georganiseerd door Crossfit, Inc, als een jaarlijks evenement. Het werd voor het eerst gehouden in 2007. Atleten van over de hele wereld concurreren in verschillende evenementen, ontworpen om hun kracht, snelheid, behendigheid en uithoudingsvermogen te testen. En gaan zo de strijd aan voor de titel "fittest on earth".

Gebruik van bars en plates

Een belangrijk onderdeel van de crossfit work-out zijn barbells en gewichthefoefeningen. Vaak in combinatie met hi-temp bumper plates zodat de gewichten tegen een stootje kunnen. De oefeningen vinden zijn oorsprong in het olympisch gewichtheffen en powerlifting.

Olympisch lifting is een vorm van gewichtheffen waarbij twee soorten lifts worden gemaakt: de snatch en de clean and jerk.

De snatch lift is voltooid wanneer de halter in één beweging van de vloer naar boven wordt getild.

Bij de clean and jerk lift wordt de halter in twee bewegingen van de vloer naar schouderhoogte getild: de clean, waarbij de halter naar de borst wordt gebracht, en de jerk, waarbij de halter boven het hoofd wordt getild.

Powerlifting bevat drie andere lifts -

 

De bench press

De eerste is ook meteen de meest omstreden van de drie. Veel mensen die aan Crossfit doen worstelen vaak wat met de bench press. Dit komt omdat deze beweging niet heel vaak aan bod komt in de WOD. Daardoor ontbreekt een stukje vorm en techniek.

 

De squat

De front squat en back squat zijn twee van de populairste oefeningen in Crossfit en powerlifting. Hoewel ze op elkaar lijken, zijn ze eigenlijk heel verschillend. Hier is een blik op de belangrijkste verschillen tussen de twee oefeningen.

De front squat wordt uitgevoerd met de barbell voor het lichaam, rustend op de schouders. De back squat wordt uitgevoerd met de barbell achter het lichaam, rustend op de bovenrug.

De front squat vereist meer mobiliteit en flexibiliteit in de enkels, heupen en bovenrug. De back squat is iets gemakkelijker voor deze gewrichten. De back squat is een meer hamstring-dominante oefening, wat betekent dat het meer de hamstringspieren raakt.

Beide oefeningen zijn uitstekend voor het opbouwen van kracht en spiermassa in het onderlichaam.

 

De deadlift

De deadlift is een van de meest fundamentele oefeningen van het gewichtheffen. Het is een samengestelde beweging die meerdere spiergroepen aanspreekt, waaronder de hamstrings, bilspieren, onderrug en vallen.

Bij powerliftingwedstrijden wordt de deadlift vaak gebruikt als een van de drie liften (samen met de squat en het bankdrukken) om te bepalen wie de wedstrijd wint. Bij crossfitwedstrijden wordt de deadlift vaak gebruikt als conditieoefening.

 

Crossfit, gewichtheffen en kritiek

Critici van Crossfit zeggen dat het programma gevaarlijk is omdat het leidt tot blessures door gewichtheffen. Zij beweren dat, omdat mensen niet goed getraind zijn in het heffen van gewichten, de kans groter is dat ze zich bezeren.

Voorstanders van Crossfit beweren dat de voordelen van gewichtheffen groter zijn dan de risico's, en dat de juiste vorm kan worden geleerd met een goede instructie.

Crossfit is de laatste jaren steeds populairder geworden, en de populariteit zal waarschijnlijk blijven groeien. Of de kritiek nu terecht is of niet, maak zelf bewust je eigen keuzes en luister naar je lichaam. Bij twijfel, vraag je trainer om advies!

 

Crossfit barbells & plates

Het muscle power Olympische halterstangen en CrossFit plates assortiment is samengesteld om zo jouw (home)gym volledig CrossFit vriendelijk te maken.

Doordat de Crossfit bars extra veerkracht hebben en een gewicht kunnen dragen tot 907KG zijn deze bars uitermate geschikt voor de hoge intensiteit. 

In combinatie met (black)bumperplates of hi-temp bumperplates die voornamelijk voor Crossfit worden gebruikt biedt dit extra bescherming voor de vloer en vermindert het geluidsoverlast.

 

Een veel verkochte crossfit halterstang is de:

CrossFit bar 220cm MP828

Aanvullende barbells

De hex bar is een apparaat dat aanvullend kan worden gebruikt bij crossfit of gewichtheffen. Het is een metalen stang met zes zijden, vandaar de naam hex bar. Met de hex bar kun je meer gewicht tillen dan met een traditionele rechte stang. Dat komt omdat de hex bar het gewicht over een groter oppervlak verdeelt, waardoor je polsen en schouders minder worden belast.

Ook is de curlstang een geweldig hulpmiddel om variatie aan je training toe te voegen en armen vorm te geven. In tegenstelling tot traditionele halters kun je met de curlstang je handen in meerdere richtingen bewegen, waardoor je een groter bewegingsbereik hebt en meer spiergroepen kunt aanspreken. Dit maakt de curl bar een ideale keuze voor het verstevigen en vormgeven van je biceps, triceps en onderarmen.

 

Progressie komt met kleine stapjes

Fractional plates zijn de kleine gewichten die kunnen worden gebruikt om een fractie van een pond of kilogram toe te voegen aan barbells. Ze zijn er in verschillende maten, en kunnen worden gebruikt om het gewicht van oefeningen als curls, bankdrukken en squats te verhogen. Omdat je het gewicht stapsgewijs kunt verhogen, is het gemakkelijker om langzaam en veilig krachtiger te worden.

 

Beginnen met de techniek

Gewichtheftechniekplaten zijn een geweldige manier om je tilvorm te verbeteren. Ze kunnen je helpen om de juiste technieken voor elke lift te leren, en ze helpen je om zonder veel kracht spiergeheugen op te bouwen.

Wanneer je techniekplaten gebruikt, let je extra op de juiste vorm doordat je niet teveel gewicht hoeft te tillen. De techniekplaten hebben dezelfde grootte als de gewichten die je tijdens je training gebruikt. Hierdoor gaat de oefening in je spiergeheugen.

 

Quick Collars houden alles op zijn plek

Tijdens de oefeningen wil je natuurlijk dat je gewichten op de plaats blijven zitten. Al helemaal bij CrossFit waarbij de gewichten je letterlijk om de oren vliegen. Daarom is het belangrijk om goede klemmen aan te schaffen.

De Quick Collar Set is een veel gebruikte sluiting bij met name voor CrossFit. Deze Quick Collar is speciaal ontwikkeld voor de CrossFit bars en is eenvoudig vast te klemmen en er ook weer eenvoudig af te halen.

Ben je op zoek naar een goedkoper alternatief dan voldoet de Olympische Spring Collar set. Het nadeel van deze goedkopere versie is dat er meer kracht gezet moet worden om het om de klem los te krijgen. Beide blijven uiteraard op de plek zitten tijdens de oefeningen. 

Check hier wat de sportschool CrossFit 020 te zeggen heeft over de CrossFit bar en Bumperplates.