Hometrainer

Hometrainer

Een hometrainer of hometrainer is een prima oplossing als je thuis fit wilt worden. Met je eigen fitnessfiets in huis kun je voortaan altijd trainen, wanneer je maar wilt en zo vaak als je wilt. Op deze manier kunt u uw fitnessdoelen veel sneller en gemakkelijker bereiken! Diverse trainingsprogramma's zorgen voor een afwisselende thuistraining zodat je constant gemotiveerd blijft. Regelmatig trainen op de hometrainer is effectief, leuk en verbetert het cardiovasculaire systeem - zo blijf je fit en vitaal! Sommige van onze hometrainers hebben transportrollen, zodat u het apparaat na de training opzij kunt zetten om ruimte te besparen.

Wat is een hometrainer?
De hometrainer, ook wel hometrainer of fietstrainer genoemd, staat bekend als een typische "fitnessfiets". Het is een van de meest populaire apparaten voor thuisfitness en, net als de crosstrainer en stepper, een van de klassiekers onder de duursporten. Een hometrainer maakt typische duurtraining op de fiets in uw eigen vier muren mogelijk. Het gebruiksgemak en de ongecompliceerde volgorde van bewegingen maken de fitnessbike tot het perfecte instapmodel. Regelmatig gebruik van de hometrainer verbetert het uithoudingsvermogen en versterkt de beenspieren. Een hometrainer met instelbaar wattage wordt een ergometer genoemd.

Zijn er verschillen tussen hometrainers en ergometers?
Een ergometer heeft een watt-functie en kan daardoor jouw prestaties nauwkeurig meten. Met een ergometer krijg je in de regel preciezere informatie over calorieverbruik, belasting, etc. De hometrainer fiets heeft deze functie niet, maar is meestal veel goedkoper en daardoor bij uitstek geschikt voor het starten van een duurtraining.

Waarom een hometrainer kopen?
De klassieke fietstrainer is bij uitstek geschikt voor het behalen van verschillende trainingsdoelen: afvallen, cardiovasculaire training of het opbouwen van basisconditie of conditie. De hometrainer kan ook worden gebruikt als warming-up apparaat voor andere sporteenheden en oefeningen. Zo blijf je in beweging, verbrand je calorieën en verhoog je tegelijkertijd je uithoudingsvermogen en welzijn - op elk moment en onder alle weersomstandigheden.

De hometrainer is een fitnesstoestel met de belangrijkste basisfuncties voor een veeleisende training. De focus ligt hier op de eigenlijke fietstraining. Dankzij de eenvoudige en intuïtieve bediening van de computer kan de training op de hometrainer direct worden gestart.

Waar moet je op letten bij het kopen van een hometrainer?
Allereerst moet je wat jouw trainingsdoelen, wensen en prijsideeën zijn. Welke functies zijn belangrijk voor jou in een hometrainer? Hoe vaak en hoe intens wil je trainen op de hometrainer? Moet de hometrainer opvouwbaar zijn? Ben je op zoek naar een mini hometrainer om mee te beginnen? Als je deze basisvragen beantwoord hebt, zijn er enkele kenmerken waar je op moet letten bij het kopen van een hometrainer.

  • Vliegwiel
  • Weerstandsysteem
  • Trainingscomputer
  • Aanpassingsmogelijkheden

Vliegwiel
Het vliegwiel is bepalend voor de bewegingskwaliteit en de rondloopnauwkeurigheid van een hometrainer. De middelpuntvliedende massa alleen is echter niet doorslaggevend voor de training. Daarnaast moet de hometrainer zijn voorzien van kogellagers, om slijtage te verminderen van de draaiende delen.

Weerstandssysteem
Het weerstandsysteem is verantwoordelijk voor de weerstand tijdens de training. Het vliegwiel ondervindt meer weerstand, rem, waardoor meer kracht nodig is. Onze hometrainers in de shop hebben een magnetisch remsysteem. Deze zijn vooral erg stil. Bij een magneetweerstandssysteem wordt alleen onderscheid gemaakt tussen een handmatige en een automatische magneetweerstand. Het handmatige weerstandssysteem wordt, zoals de naam al doet vermoeden, met de hand bediend. Met een draaiknop is de weerstand in verschillende fasen in te stellen. De automatische aangestuurde magneetweerstand is in te stellen via de trainingscomputer. Omdat de computer de weerstand aanstuurt, kunnen hier ook vooraf ingestelde programma's, zoals intervaltrainingseenheden, worden uitgevoerd.

Trainingscomputer/console
De trainingscomputer/console van een hometrainer is meestal heel gemakkelijk te gebruiken en spreekt voor zich. Het display toont meestal de belangrijkste waarden. De volgende waarden zijn belangrijk voor een optimale trainingsbeheersing:

  • tijd
  • snelheid
  • afstand
  • polsslag/hartslag
  • verbrandde calorieën

Daarnaast zijn vaak programma's aanwezig, o.a. hartslagprogramma's. Bij een hartslag gestuurde training kun je jouw persoonlijke bovengrens voor de hartslag instellen, die je niet wilt overschrijden. De hartslag wordt gemeten op de hometrainer via ingebouwde handsensoren, of via een aan te sluiten hartband.

Trainingscomputer/console
Let bij het kopen van een hometrainer op de juiste afstelmogelijkheden. De zithoogte moet je kunnen aanpassen aan je lichaamsgrootte. In een aantal gevallen kan de zitting van de hometrainer ook gekanteld worden.

Tip:
Leg een matje onder de hometrainer. De mat beschermt jouw vloer en zorgt er ook voor het geluid te verminderen.

Tonen als Foto-tabel Lijst

8 producten

per pagina
Van hoog naar laag sorteren
Tonen als Foto-tabel Lijst

8 producten

per pagina
Van hoog naar laag sorteren

Voor wie zijn hometrainers geschikt?
Iedereen kan goed overweg met de hometrainer. Er is geen gedetailleerde instructie vereist om de functies van een hometrainer onder de knie te krijgen. Op de hometrainer is de weerstand altijd geleidelijk in te stellen en bepaal je eenvoudig de intensiteit van je training. Zo is voor elk trainingsniveau gemakkelijk de juiste moeilijkheidsgraad te vinden. 

Ook gevorderde gebruikers zullen de voordelen van een hometrainer waarderen. Vooraf instellen is nauwelijks nodig om te beginnen. Een korte tijds- of afstandsdoel is meestal voldoende. Eventueel kan de weerstand tijdens de training worden verhoogd en verlaagd. 

Wat zijn de voordelen van thuis trainen met de hometrainer? Fit blijven op het gebied van gezondheid en sport wordt voor mensen steeds meer een manier van leven en elke dag een vanzelfsprekendheid. Het mooie van regelmatig trainen op hometrainers: de positieve effecten zijn direct merkbaar en je krijgt automatisch meer energie voor het dagelijks leven. 

In principe is het belangrijk om elke trainingssessie regelmatig en consistent uit te voeren. Zelfs één training van 30 minuten per week op de hometrainer kan voor beginners een duidelijk verbetering van het uithoudingsvermogen opleveren. We raden echter altijd aan om minimaal twee keer per week een duursessie van 30 minuten te plannen. 

Trainen op de hometrainer is vooral gericht op één ding: duurtraining. Regelmatige duurtraining heeft tal van effecten op het lichaam. Het versterkt met name de hartspier, maar ook de spieren in het onderlichaam worden bij elke training versterkt. Over het algemeen voel jij je fitter en worden alledaagse taken gemakkelijker onder de knie. Of het nu gaat om normaal winkelen of traplopen op kantoor. Je raakt minder snel buiten adem door de verbeterde conditie. 

Naast cardiovasculaire training belast de training op de hometrainer ook de beenspieren. Vooral tijdens het fietsen worden de bovenbeen-, bil- en kuitspieren versterkt. Daarnaast worden ook de rompspieren in de buik en rug, die het lichaam stabiliseren (dat ook trillingen opvangt), en de schouder-armspieren, die het lichaam ondersteunen op het stuur van de hometrainer, versterkt. 

Spieren die worden belast door regelmatige activiteit zien er niet alleen strakker uit aan de buitenkant, maar hebben ook een "beschermend en ondersteunend effect" op het skelet. Fietsen is overigens een van de meest gewrichtsvriendelijke trainingen. 70 tot 80 procent van het lichaamsgewicht drukt op het zadel. Hierdoor worden de kniegewrichten bij het fietsen veel minder belast dan bij bijvoorbeeld door te joggen.