3 Artikel(en)

per pagina

3 Artikel(en)

per pagina

De battlerope is geschikt voor iedere doelgroep en kan vrijwel overal uitgevoerd worden. De touwen zijn makkelijk verplaatsbaar en wordt daarom ook zeer veel gebruik bij buitentrainingen zoals bijvoorbeeld bij een bootcamp-training.  Een battle rope workout ziet er misschien eenvoudig uit maar dat is het bij lange na niet. Na 20 á 30 seconde merk je hoe intensief een battle rope training is, je verzuurt snel en je hartslag springt omhoog. Voor interval trainingen is de battle rope daarom ook zeer geschikt. Ook voor het corrigeren van een dominante hand kan een battle rope een uitkomst bieden. Battle ropes worden voornamelijk gebruik bij bootcamps en CrossFit!

Wat zijn de voordelen van een battle rope?

  1. Verbrand enorm veel calorieën
  2. Corrigeert arm kracht
  3. Verhoogt de intensiteit van de training
  4. Ideale methode om verschillende energiesystemen te trainen
  5. Verbeterd je conditie en uithoudingsvermogen aanzienlijk

Wil jij massa opbouwen dan zijn de battle ropes een uitkomst. Het is hierbij belangrijk om de volgende regels in ogenschouw te nemen:

Trainingsregels met een battle rope

Beweeg in verschillende richtingen: Doordat je verschillende bewegingen maakt train je ook verschillende spieren. Door de afwisseling zul je merken dat je spierpijn krijgt op plekken waarvan je niet wist dat je ze had. Daarnaast wordt er geadviseerd om de touwen voor vrijwel alles te gebruiken. Gebruik ze voor het opwarmen of juist voor de cooling-down. Door het gebruik van een battle rope kunnen je spieren langer onder spanning staan, dit heeft veel voordelen bij andere oefeningen die je uitvoert. Daarnaast kan je de weerstand aanpassen. Hoe dichterbij je staat hoe makkelijker de oefening is, sta je verder dan wordt het zwaarder. Gebruik de battle rope ook met verschillende grepen. Onderhands pak je de meer trekkende spieren en bovenhands train je juist weer meer de duwende spieren, die je bijvoorbeeld gebruikt bij het bankdrukken. 

Tips:

-          Let op je ademhaling: Battle rope oefeningen zijn 100% output oefeningen wat betekent dat er geen rust is. Hou vooral je adem niet in maar probeer je ademhaling op het peil te houden van de intensiteit van de oefening. Als de snelheid van de uitvoering verhoogt, dan moet ook je ademhaling verhogen.

-          Totale lichaamstraining: Alhoewel de meeste rope oefeningen voor het bovenlichaam zijn, is het belangrijk om het gehele lichaam te betrekken bij de oefeningen. De benen en heupen spelen een cruciale rol in het creëren van kracht in en door de armen. Dit is belangrijk bij veel bewegingen, vooral bij sporten. Sta vooral niet te stijf en zorg er voor dat je hele lichaam actief is.