Swipe to the left

Drie kettlebell oefeningen voor beginners

Drie kettlebell oefeningen voor beginners
10 months ago

Wat is een kettlebell?

Van plan om een kettlebell te kopen? In dit artikel leggen we eerst even uit wat een kettlebell nou is en wat voor oefeningen je hiermee kan uitvoeren. De kettlebell lijkt op een soort kanonskogel met daaraan een handvat om het beet te pakken, het gewicht begint bij 4 kg en loopt op tot 40 kg. Het trainen met een kettlebell brengt veel voordelen met zich mee en wordt steeds populairder. Dit heeft er mee te maken dat je met de kettlebell zowel cardiotraining als krachttraining kan uitvoeren. Op deze manier kun je je lichaam optimaal trainen door vet te verbranden en tegelijkertijd ook spiermassa op te bouwen.

Oefeningen kettlebell

Maar wat kan je nou eigenlijk allemaal met zo'n kettlebell? We merken dat hier nog veel onduidelijkheid over is. In deze blog gaan we een aantal oefeningen bespreken zodat we jou daar verder mee kunnen helpen!

#1 De kettlebell zwaai met twee handen

1.Als eerst zet je je voeten iets uit elkaar zoals op de afbeelding is te zien, iets verder dan je heupafstand en draai je voeten iets naar buiten.

2.Pak de kettlebell met beide handen vast en buig iets door je knieën en je heupen iets naar achteren.

3.Vervolgens zwaai je de kettlebell van voren naar achteren tussen je benen door, je laat de kettlebell tot aan je schouders komen.


#2 Kettlebell press

1.Als eerst zet je je voeten weer wat uit elkaar, dit doe je iets verder dan je heupafstand. Vervolgens zet je de kettlebell voor je op de grond tussen je benen. Plaats deze iets dichterbij je arm waarmee je de oefening gaat doen.

2.Vervolgens til je de kettlebell op, en breng je deze met een krul tot aan je borst. Daarna breng je de kettlebell tot boven je hoofd met je arm in een rekpositie. Dit doe je door eerst je knieën iets te buigen om vervolgens in een beweging de kettlebell boven je hoofd te duwen.

#3 Kettlebell deadlift

1.Zet de kettlebell voor je op de grond, zet je voeten iets uit elkaar, dit doe je iets verder dan je heupafstand en draai je voeten iets naar buiten.

2.Vervolgens zak je door je knieën en pak je de kettlebell met beide handen vast, til de kettlebell met een rechte rug op om in een staande positie te komen.

3.Wanneer je de staande positie hebt bereikt zijn je armen gestrekt naar beneden. Vervolgens zet je de kettlebell met een recht rug weer op de grond.

Wat betreft het gewicht?

Inmiddels weet je hoe je een aantal oefeningen met een kettlebell moet uitvoeren, maar welk gewicht heb je hier bij nodig? Het juiste gewicht is iets waar je zelf een balans in moet vinden, bij een te zwaar gewicht zorgt het er voor dat de uitvoering niet optimaal uitgevoerd kan worden en bij een te licht gewicht zal er minder snel resultaat geboekt worden. Probeer hier dus voor jezelf rekening mee te houden en een balans in te vinden. Belangrijk is wel dat de techniek goed gaat, om op deze manier blessures te voorkomen. Om deze reden is het aan te raden om de oefeningen op het begin uit te voeren onder begeleiding van een expert in bijvoorbeeld een sportschool.